Wij voeren nu werkzaamheden uit in de ModelWoning. Hierdoor kunnen wij een inschatting maken hoe lang we in iedere woning werken. In de BewonersMap leest u hoeveel dagen wij binnen aan het werk zijn. De planning voor uw woning krijgt u tijdens het UitvoerdersGesprek.
Om de werkzaamheden goed en veilig uit te kunnen voeren, plaatsen wij een steiger rondom het blok waarin u woont. Hierdoor kunt u overlast ervaren bij het naar buiten en binnen gaan van uw woning. Wij blokkeren aan het einde van de werkdag de steigeropgangen. Dit is om zoveel mogelijk te voorkomen dat andere mensen de steiger op klimmen. In de BewonersMap leest u hoe lang de steigers blijven staan.
We beperken de stofoverlast altijd zoveel mogelijk. Bij het boren bijvoorbeeld gebruiken we hulpmiddelen om stof af te vangen. Het hangt van de werkzaamheden af of u stofoverlast krijgt. Meer informatie over overlast leest u per type werkzaamheden in de BewonersMap.
Als er EnergieMaatregelen worden toegepast, werken we met een bewonersakkoord. Bewoners moeten het namelijk wel eens zijn met de EnergieMaatregelen door een Akkoordverklaring te tekenen. Minimaal 70% van de bewoners moeten instemmen met het verbeterplan. Alleen dan kan het verbeterplan uitgevoerd worden.
Omdat de uitvoering van de werkzaamheden kosten met zich meebrengen vroeg de woningcorporatie hiervoor altijd een huurverhoging. Dit was alleen voor de EnergieMaatregelen. De EnergieMaatregelen geven meer wooncomfort, een prettiger en gezonder binnenklimaat en een lager energieverbruik. Sinds 1 januari 2023 zijn isolerende maatregelen gratis voor huurders. Dat hebben Aedes, de Woonbond en het kabinet afgesproken met elkaar in de Nationale Prestatieafspraken. Daarom vraagt Rijswijk Wonen géén huurverhoging voor het verbeterplan.
De plannen voor de woningverbetering worden opgedeeld in twee soorten werkzaamheden: OnderhoudsWerkzaamheden en EnergieMaatregelen.
Bij OnderhoudsWerkzaamheden gaat het om herstel of vervanging van bestaande onderdelen in de woning. Het wooncomfort blijft gelijk. Deze werkzaamheden worden zonder akkoord van bewoners uitgevoerd.
Onder EnergieMaatregelen vallen de verbeteringen aan de woning. Het gaat om veranderingen in de woning die het wooncomfort en woongenot verbeteren. Voor de EnergieMaatregelen wordt akkoord van de bewoners gevraagd.
Na het lezen van de BewonersMap en het horen over het verbeterplan tijdens de InformatieBijeenkomst, heeft u misschien nieuwe vragen. Of bent u benieuwd hoe materialen eruit zien en aanvoelen. Daarvoor organiseren wij een Vraag & Antwoord-dag. Wij komen naar uw wijk toe met materialen en beantwoorden al uw persoonlijke vragen (als het kan).
Wij organiseren een InformatieBijeenkomst om het verbeterplan in de Bewonersmap aan u uit te leggen. Wij vertellen u over de werkzaamheden, de planning en de overlast. Ook laten wij u foto’s zien van de ModelWoning. Tijdens de InformatieBijeenkomst kunt u vragen stellen over het verbeterplan.
In de BewonersMap staat het verbeterplan uitgebreid opgeschreven. In de map leest u welke maatregelen wij toepassen, welke werkzaamheden wij uitvoeren en wat de overlast is. Ook staat er informatie in de map over uw voorbereidingen, de financiën en hoe de stemming werkt. Zo vindt u ook uw AkkoordVerklaring in de map.
U krijgt van ons een BewonersMap. In deze map leest u informatie over de maatregelen, werkzaamheden, de overlast en de financiën. Ook organiseren wij een InformatieMoment, waarin wij het verbeterplan aan u uitleggen. Daarna bent u welkom op de Vraag & Antwoord-dag. Tijdens deze middag kunt u al uw vragen die u heeft aan ons stellen. Tijdens deze informatiemomenten verzamelen wij de veelgestelde vragen. De vragen met antwoorden komen op deze website te staan. U kunt ook altijd bellen of mailen naar Odile als u vragen heeft!
Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op of stel uw vraag hieronder. Wij beantwoorden uw vraag graag!
Even niet bereikbaar? Laat dan een berichtje achter bij één van de collega’s of via de voicemail. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Even niet bereikbaar? Laat dan een berichtje achter bij één van de collega’s of via de voicemail. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.